Recenze objektivu Sigma 150-600 mm f/5-6.3 DG OS HSM Contemporary
Možná to bude znít škaredě, ale díky Covid-19 druhé vlně mám čas se věnovat některým recenzím. Projde mi rukama opravdu hodně fotoaparátů a objektivů, takže práce je nad hlavu, a když je čas, postupně zpracovávám recenze. Nyní vám chci představit objektiv Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM Contemporary, který jsem testoval na Fotoexpedice Toskánsko.
Tento “dlouhý” telezoom objektiv Sigma 150-600 mm jsem si chtěl půjčit už dlouho, ale teprve letos jsem se rozhodl, že pro @Fotoexpedice do Toskánska nechám své oblíbené EF 400 f/5.6 USM L nebo EF 200 f/2.8 USM L v Česku a zkusím po dlouhé době také zoom. Možná jste zaregistrovali, že jsem loni psal recenzi na portrétní Sigmu 85 mm se světelností f/1.4. Ten jsem měl v Toskánsku také, ale místo krajin jsme fotili fashion a glamour.
Objektiv Sigma 150-600 mm f/5-6.3 DG OS HSM Contemporary je na trhu už poměrně dlouho - jak se snažím vyhýbat zoomům - neměl moc motivaci se věnovat této kategorii “levných” zoomů. Přeci jen, modely, jenž vám nabízí velký rozsah "přiblížení" nemívají dobré vlastnosti v protisvětle, nebývají dobře utěsněné a vždy vás nutí ke kompromisům. Je u nich taky velice složité si je doladit z hlediska ostření na docku.
Pojďme nejdříve rozkódovat samotný název objektivu Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM Contemporary
- 150-600 je rozsah ohniskových vzdáleností pro tento zoom objektiv, platí pro fullframe, když jej nasadíte na malý čip APS-C dostanete se na velice zajímavých 220 až 900 milimetrů. No a vaši představivosti a matematice nechám úvahy, jak by to mohlo být s konvertorem(!) Vyzkoušel jsem za vás.
- f/5-6.3 je světelnost, která je ale proměnná na různých ohniskových vzdálenostech se mění. Viz níže v recenzi.
- DG - objektiv vykreslí plnoformátové okno
- OS - objektiv má optickou stabilizaci (lze vypnout)
- HSM - hypersonicmotor pro pohon autofokusu
Zabalit a vyrazit na Fotoexpedice Toskánsko
Objektiv jsem si vzal na Fotoexpedici do Toskánska, kde jsem chtěl vyzkoušet několik věcí, typických pro tamější focení.
- Focení do protisvětla - na problémy s protisvětlem jsou zoomy velice náchylné, protože uvnitř soustavy vznikají odrazy mezi soustavami čoček
- Focení se stabilizátorem - pro takto dlouhé ohnisko byste potřebovali čas alespoň 1/1000 s, což je s ohledem na někdy slabé světelné podmínky ráno ve stínech prakticky nemožné
- Délka ohniska slibuje, že byste měli pokrýt rozsah od 150 mm (na FF bez konvertoru a na fullframe) až do neuvěřitelných 1300 mm na APS-C s konvertorem 1.4x
V Toskánsku - tom pravém, italském - jsem už zvyklý, že v místních údolích se za ranního rozbřesku válí mlha a běžně potřebujeme do hledáčku dostat i 5 kilometrů vzdálené domy, aleje a objekty. Díky mlze, kdy ještě není příliš horkého vzduchu, který by kazil kresbu, se dá fotografovat i za těchto extrémních podmínek.
Srovnání objektivu Sigma 150-600 mm f/5-6.3 DG OS HSM Contemporary s konkurencí
Objektiv Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM Contemporary je bratrem objektivu Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM Sport, má ovšem úplně jinou konstrukci uvnitř, byť zvenku mezi nimi poznáte rozdíl jen ve velikosti těla-tubusu objektivu. Verzi Contemporary jsem si půjčoval hlavně proto, že pro krajinu rychlost ostření není podstatná, ale také ve prospěch Contemporary mluví téměř o kilo nižší hmotnost. Pro nošení na zádech to stejně moc není, ale i tak se kilogram hodí. Nedokážu si představit, že bych byl nucen tohle monstrum tahat někde po skotských kopcích nebo v Moravském Toskánsku. Na druhou stranu - jak ukážu dále - kresbou a kvalitou výstupu je tento objektiv v nejlepší polovině, jeho stabilizace je výtečná a možná i proto si může u ne příliš dlouhých fotografických výletů najít uplatnění.
Konstrukčně je objektiv Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM Contemporary jiný než Sport, má méně členů, jiný vnější rozměr a pomalejší autofokus, ale to by snad každý očekával. Jeho určení je spíše krajinářské, zvířata bez velkého pohybu nebo architektura.
Abychom to celé dostali do kontextu i jiných objektivů, které na trhu jsou již delší dobu a jsou skvělé... Patří mezi ně Canon EF 100-400 zvaný “pumpa”, proto jsem pro ně připravil přehlednou stručnou tabulku, abyste si udělali plus mínus přehledový názor.
Sigma 150-600mm F5-6.3 DG OS HSM | Tamron SP 150-600mm F5-6.3 Di VC USD G2 | Canon EF 100-400mm F4.5-5.6L IS II USM | Sony FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS | |
Rok uvedení na trh | 2014 | 2016 | 2014 (tohle je II. verze) | 2019 |
Ohnisko (zoom) | 150–600 mm | 150–600 mm | 100–400 mm | 200-600 mm |
Stabilizace | ANO | ANO | ANO | ANO |
FullFrame? | ANO | ANO | ANO | ANO |
Clonová čísla | f/5–f/6.3 | f/5–f/6.3 | f/4.5–f/5.6 | f/5.6–f/6.3 |
Max. clonové číslo | f/22 | f/40 | f/40 | f/32 |
Počet lamel clony | 9 | 9 | 9 | 11 |
Počet členů optické soustavy | 20 | 21 | 21 | 24 |
Počet skupin | 14 | 13 | 16 | 17 |
Rozměry ŠÍŘKA | 105 | 106 | 94 | 112 |
Rozměr délka | 260 | 258 | 193 | 318 |
Cena | cca 29 000 | cca 32 000 | cca 60 000 | cca 52 000 |
Hmotnost | 1930 g | 2010 g | 1570 g | 2115 g |
Průběr filtru | 95 mm | 95 mm | 77 mm | 95 mm |
Konstrukce objektivu Sigma 150-600 mm f/5-6.3 DG OS HSM Contemporary
Objektiv je na první pocit těžký, jeho světelnost a rozsah zoomu jeho hmotnost obhájí. Když nasadíte sluneční clonu a zazoomujete na 600 mm, dostanete se na celkovou délku 42 cm.
Objektiv má integrovanou stativovu objímku. Co je velice příjemné, že v jejím středu je robustní úchyt, kterým si zajistíte, že objektiv budete nosit za těžiště místo za popruhy na foťáku. To jen kvůli vaší jistotě, že jej budete bezpečněji nosit.
Sigma vyrábí verzi pro Canon a Nikon. Zatím chybí pro Sony FE bajonet.
Dále najdete na tubusu ostřící prstenec, zámek zoomu (pouze krajní polohy), zoomovací prstenec a vnější člen na filtr a sluneční clonu. Vnější filtr má průměr 95 mm a je obrovský. Bohužel za polarizační filtr - například - dáte 7820 korun (za HOYA polarizační). Škoda, že právě u takových průměrů výrobce nedodělal vnitřní šachtu pro malý, 49mm filtr, který by se zasouval z boku objektiv, jak je to obvyklé například u Canonu a jeho Drop-In Filter Mount adaptéru (redukce RF-EF). Napevno jsou Drop-in filtry na objektivech Canon v tomto seznamu
Canon 200mm f/2.0 L IS
Canon 300mm f/2.8 L IS II
Canon 400mm f/2.8 L IS II
Canon 400mm f/4 DO IS II
Canon 500mm f/4 L IS II
Canon 600mm f/4 L IS II
Canon 800mm f/5.6 L IS
Canon 200-400 f/4 L IS
Canon 400mm f/2.8 L IS III a Canon 600mm f/4 L IS III.
Směrem od bajonetu a stativové objímky má tubus sadu přepínačů s těmito vlastnostmi:
Autofokus - možnosti:
- AF - objektiv plně ostří podle pokynů z těla fotoaparátu a fotograf nemá možnost to změnit
- MO - objektiv ostří podle pokynů z těla fotoaparátu, ale fotograf může ostřícím prstencem ostření poupravit s tím, že výsledek vidí ihned v hledáčku
- MF - objektiv vypne autofokus, ostřit musíte ručně sami
Limit rozsahu zoomu - možnosti:
Abyste zoomu a algoritmu ostření objektu pomohli a vaše focení probíhalo predikovatelněji - zejména k rovině kolmé od vás - můžete omezit autofokusu rozsah, do kterého se bude snažit vměstnat.
Pro režim full FULL (2.8m ~) se bude objektiv a tělem snažit ostřit v celém rozsahu, tedy od 2,8 metru po nekonečno. Nebo od 10 metrů po nekonečno 10m ~(32.8ft ~) nebo od 2,8m ~ 10m (9.2ft ~ 32.8ft).
Ostření na FULL rozsah skutečně vykazovalo “ztrátu” objektu zejména pro chybějící kontrast, případně, když scéna byla příliš hluboká (před vámi křoví, pak střední vzdálenost nějaká cesta a v nekonečnu stromy a domy v mlze), ostření bylo pomalé a vlastně nevědělo, kam se chytit. Chce to trošku laborování s umístěním ostřícího bodu.
IOS - optická stabilizace možnosti:
Optická stabilizace má zajistit, abyste i na dlouhá ohniska pořídili ostré snímky. V případě objektivu Sigma 150-600 mm f/5-6.3 DG OS HSM Contemporary máte v levé části tubusu, typicky na místě, kde přimknete na objektiv levý palec přepínač, kterým můžete stabilizaci vypnout (off), přepnout do režimu 1 nebo režimu 2.
V režimu 1 fungují oba stabilizátory, tedy horizontální a vertikální stejně. Použijete jej v případě obecného focení “z ruky”. Pro případ, že fotografujete objekt pohybující se horizonálně, si můžete vypnout jeden stabilizátor - ten horizontální, takže funguje pouze vertikální, to je režim 2.
Stabilizaci hodnotím jako skvělou. Je bezhlučná a v hledáčku vidíte efekt, který se projeví na namáčknutí spouště do první polohy. Vyzkoušel jsem si sadu fotografií na nejdelší ohnisko 600 jsem zkoušel na 1/20 sekundy pořídit ostrý snímek. Nevěřil jsem, že to půjde, ale opravdu v 10-20 procentech případů se mi podařilo takovou fotku udělat. Při tak velkém rozsahu ohnisek je to skvělý výsledek.
Jak jsem si ověřil u výrobce, objektiv nemá detekci, že je nasazený na stativu, takže musíte v takovém případě prostě stabilizaci ručně vypnout. Taková funkčnost je k dispozici u nejdražších objektivů, spíše od Canonu a Nikonu.
Custom
Režim CUSTOM je velice užitečný, pokud byste chtěli nějak modifikovat vlastnosti objektivu. Pokud vlastníte dokovací stanici pro Sigma objektivy, můžete jejím pomocí například nastavit rychlost autofokusu, fungování stabilizátoru nebo rozsah ostření, jak jsem uvedl v části Limit. Jakmile CUSTOM zapnete do režimu 1 nebo 2, omezovač rozsahu pro ostření přestane fungovat. Přijde mi to zbytečné, protože funkce, které si nastavíte do CUSTOM se nemusí nutně vůbec týkat Limitu.
Focení s objektivem Sigma 150-600 mm f/5-6.3 DG OS HSM Contemporary
Objektiv je těžký, dost těžký. Pořád je ale o kilo lehčí, než bratříček Sigma 150-600 mm f/5-6.3 DG OS HSM Sport. Je také velký a jeho vnější filtrový závit nechcete ucpávat žádným filtrem, protože stojí tolik co jiný záklaďák. Provedení je skvělé, masivní, působí robustně, plasty jsou tvrdé, objektiv se při zoomování vysouvá. Vždycky, když vyjel, uvědomil jsem si, že bych se na poušti bál, aby mi na tubus a do mechanismu vysouvání nenapadal nějaký písek nebo jinde voda, protože verze Contemporary není tak zapouzdřená jako Sport. Vnější část filtrového závitu je pogumovaná, takže se nebojíte o kovovou obrubu, sluneční clona je nasaditelná standardně pootočením a vysunutím. Není to složitě zacvakávací mechanismus jako třeba to zranitelné u objektivu OLYMPUS 50-150 f/2.8 - a ta (clona) stojí bratru 15 tisíc :(
Zoomování objektivu
Zoomovací prstenec funguje bez problémů, plynule. Navíc je masivní, takže jej uchopíte spolehlivě i v rukavicích. Zoomujete ze 150 mm na 600 mm doleva (proti směru hodinových ručiček). Tubus má na koncích možnost uzamknout, takže v (pouze) krajních polohách vám objektiv nebude “vyjíždět”.
Světelnost se se zoomem mění takto:
- 150 - 179 mm f/5
- 180 - 387 mm f/5.6
- 380 - 600 mm f/6.3
Ostrost a přenos konstrastu
Objektiv Sigma 150-600 mm f/5-6.3 DG OS HSM Contemporary je nečekaně ostrý v celém rozsahu. Dokonce i na dlouhém konci na 600 mm. Na těch 600 budete fotit často, protože právě proto jste si objektiv s tímto rozsahem pořídili.... Příjemně mě překvapilo zachování ostrosti.
Konstrast docela drží i v přímém protisvětle. Zkoušel jsem poránu na jednom místě fotografovat přímo do východu slunce brzy ráno na vzdálenost cca 660 m. Přesto jsou zachovýny i ve stínech detaily, dokonce odlesky mokrých listů révy. Neskutečné, přestože ráno se začal tetelit první stopající horký vzduch.
SONY A7III, čas 1/100 na stativu, vypnutý OS, f/8, ISO 200, 509 mm, konvertor 1,4x Canon
Ještě jsem pro vás udělal výřez a detail.
Vinětace
Vinětace - úbytek světla v krajích snímku je překvapivě příjemná, je cca 1 clonu na f/5.6, a očekávaně se zlepšuje f/8. Podstatné pro uživatele Adobe Lightroom je také, že profil pro modul Develop existuje a lze jej použít. Jednoznačně to je plus.
Bohužel pro Zoner X, žádné profily pro tento objektiv neexistují. Jediné, co vám zbývá si zkopírovat od kolegy *.lcp soubor z Adobe Lightroom. Mimochodem na Lightroom máme největší českou skupinu na Facebooku tady.
Vinětace vás nebude trápit v případě, že použijete objektiv Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM Contemporary na APS-C tělu, třeba Canon 7xx řada nebo Canon EOS 7x řada Nikon D500 nebo D7500 nebo D5600 a nebo nově Nikon Z50.
Bokeh
Vykreslení objektů mimo hloubku ostrosti je velice příjemné a nerušivé. Dokonce v protisvětle se chová tento zoom výtečně. Sestavil jsem video z několika ranních snímků na Fotoexpedici do Toskánska. Zde je video, jak jsme fotili v protisvětle.
A níže fotografie, která takto vznikla.
Sony A7III, 1/5000 s, f/7.1, ISO 100, Objektiv Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM Contemporary, na 600 mm
Ovládání na těle objektivu Sigma 150-600 je levou rukou a palcem, zoom dostupný zase levou rukou, takže v podstatě nemusíte vzdalovat oko od hledáčku.
Kdo si jej koupí a kdo by měl váhat
Tak v první řadě je nutné přiznat, že se jedná o extrémně povedený objektiv za extrémně příznivou cenu. Tečka. Jenže je tady významná skupina fotografů, které znám a kteří se mnou často jezdí na Fotoexpedice, a ta bude mít s hmotností takového objektivu objektivní (dobré spojení, že?) problém. Prostě máme (naštěstí) i jiné výrobce fototechniky, například Olympus, jež mohou určitým skupinám fotografů nabídnout hezkou škálu fotoaparátů a objektivů za poloviční hmotnost (nikoliv cenu, cenovka je velice podobná FF).
Kvalita provedení objektivu Sigma 150-600 je neodiskutovatelně výtečná. Optické vlastnosti velice dobré, až skvělé.
Pokud vás tedy nelimituje hmotnost a rozměry objektivu Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM Contemporary, dokážete si jej až na místo focení dovézt autem, máte dostatečně robustní stativ (ten nejlepší z nejlepších) a máte uplatnění pro tak velký rozsah zoomu, mohu vaše rozhodnutí podpořit.
Výtečným přenosem kontrastu, odolností proti odrazům uvnitř soustavy a skvělou stabilizací vás nezklame.
A ještě poslední snímek, který mám sna nejraději, protože tuhle kompozici jsem si našel a vymyslel opravdu sám poté, co jsem neščetněkrát stál na Gladiator road (ano, to je to místo z filmu Gladiator, kdy se hlavní hrdina ve snu vrací domů). Je totiž velice těžké jej komponovat.
SONY A7III, čas 1/320, f/5.6, ISO 100, Objektiv Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM Contemporary, zoom na 180 mm
A asi vůbec má nejoblíběnější série fotografií, které jsem si v roce 2020 udělal poprvé a jsem si jistý, že na vzdálenost těch 5 km je to neuvěřitelná série. Hlavně také díky tomu, že jsme měli štěstí na mlhu.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
Fotobazar se zobrazí pouze přihlášeným
Na tomto místě se registrovaným a přihlášeným fotografům zobrazuje fotobazar.